Charge back, czyli plusy płacenia za zakupy kartą

18 września
14:41 2014

Płacenie kartą ma wiele plusów. Jednym z nich jest zaś opcja charge back.

Posługiwanie się kartami płatniczymi sprawia, że stajemy się nie tylko bardziej mobilni i efektywni umożliwia korzystanie z bardzo wygodnej i nierzadko przydatnej usługi, jaką jest charge back. Charge back, czyli inaczej obciążenie zwrotne, rodzaj usługi, która polega na zwróceniu pieniędzy z konta sprzedawcy na konto płatnika. Całość procedury jest realizowana przez bank. W jaki sposób dokładnie przebiega taka procedura i kiedy klient może w ten sposób odzyskać swoje pieniądze?

Wszystko zaczyna się od tego, że posiadacz karty otrzymuje zestawienie wszystkich swoich transakcji. Jeśli zauważy, że są tam jakieś pomyłki lub niezgodności, to informuje o tym bank. Jeżeli bank, czyli wydawca karty, oceni taką reklamację pozytywnie od strony formalnej, nada jej kod „charge back”. Następny krok to przekazanie informacji do sprzedawcy. Informacja zostaje przesłana ze wszystkimi potrzebnymi dokumentami. Jeżeli taka reklamacja zostanie zaakceptowana, to pieniądze wracają na konto kupującego (posiadacza karty), któremu należy się zwrot zapłaconej już kwoty.

Jak widać, procedura jest prosta. Pytanie brzmi jednak, w jakich sytuacjach możemy złożyć taką reklamację i zażądać charge back'u? Przykłady problemów to choćby nieprzekazanie przez sprzedawcę koniecznych dokumentów bankowi. Inny problem to podejrzenie oszustwa. Dotyczy to sytuacji, gdy przeglądając listę transakcji, dostrzegamy taką, której na pewno nie przeprowadzaliśmy. Charge back może być też konieczny, gdy pojawią się jakieś błędy w autoryzacji. Mamy tu na myśli niezgodne numery kont, upływające terminy ważności. Klient może także zażądać charge back'u, gdy pojawią się błędy w przetwarzaniu lub związane z unieważnieniem transakcji. Trzeba również dodać, że z opcji tej można skorzystać wówczas, gdy posiadacz karty nie otrzyma usług lub dóbr za które zapłacił.

Usługa charge back odnosi się do wielu sytuacji. Z perspektywy posiadacza karty płatniczej jest rozwiązaniem praktycznym i bardzo wygodnym. Jego największym atutem jest to, że np. gdy robimy zakupy w hipermarkecie i zapłacimy z powodu błędu systemu zbyt dużo pieniędzy, to możemy liczyć na ich zwrot. Jeśli będziemy płacić gotówką, to możemy mieć problem z naprawieniem sytuacji. Oczywiście, gdy zrobimy to szybko, prawdopodobieństwo jest większe. Jeśli jednak zorientujemy się o problemie po tygodniu, to szanse na zwrot pieniędzy maleją. Charge back pozwala ominąć ten problem i dlatego jest tak efektywny.